بهترین ساختار برای url ها
هیچ دستور مطلقی برای تعریف کلمه “بهترین” برای ساختار مناسب url ها وجود ندارد. (توجه کنید، منظور نام دامنه نیست.آموزش تاثیر نام دامنه در سئو را مطالعه کنید)، اما:
بهبود رتبه گوگل
به صورت کلی، یک url خوب، دارای ویژگی های زیر است:
۱- غیر استاندارد نباشد (آموزش url غیر استاندارد ار مطالعه کنید)
۲-کوتاه و قابل فهم باشد
۳-دارای ساختار و سلسله مراتب باشد
۴-کلمات کلیدی در آنها وجود داشته باشد(فارسی یا انگلیسی) .در عین حال هم در url ها keyword stuffing نکنید.
۵-با عنوان و محتوای صفحه ارتباط داشته باشد.
۵-به جای کلمات فینگلیش، از کلمات ترجمه شده انگلیسی استفاده شود و یا به طور کلی از کلمات فارسی استفاده شود
۶- یک صفحه با چند آدرس بالا نباشد.هر صفحه فقط و فقط یک url یکتا باید داشته باشد و استاندارد ترین حالت این است، که حتی صفحات، با / و بدون / همزمان بالا نباشند.یعنی url زیر:
seorooz.net/seo-learning
1
seorooz.net/seo-learning
به url زیر ریدایرکت ۳۰۱ شود یا برعکس:
seorooz.net/seo-learning/
1
seorooz.net/seo-learning/
درباره فارسی بودن یا نبودن url ها در پست url فارسی آری یا خیر، قبلا صحبت کردیم.
اگر url ها را انگلیسی، فرض کنیم، در حال حاضر، دو شکل از ساختار url ها را می توان، بهترین ساختار دانست:
۱- هر صفحه و گروه، دارای یک url خاص است و در آدرس هر صفحه بلا استثنا، سلسله مراتب گروه ها رعایت شده باشد.مانند زیر:
برای گروه آموزش سئو:
seorooz.net/seo-learning/
1
seorooz.net/seo-learning/
برای گروه آموزش on page seo واقع در گروه آموزش سئو:
seorooz.net/seo-learning/on-page-seo/
1
seorooz.net/seo-learning/on-page-seo/
برای پست url مناسب موجود در گروه بالا:
seorooz.net/seo-learning/on-page-seo/seo-friendly-url
1
seorooz.net/seo-learning/on-page-seo/seo-friendly-url
۲- باز هم هر صفحه هم گروه دارای یک url خاص است، اما سلسله مراتب، فقط تا سطح گروه ها، رعایت می شود.مانند زیر:
ساختار آدرس گروه ها، مانند حالت بالا(حالت اول) می شوند.اما آخرین صفحه از نظر سلسله مراتب (که هیچ فرزندی ندارد) مانند زیر می شود:
برای پست url مناسب موجود در گروه آموزش on page seo:
seorooz.net/seo-friendly-url
1
seorooz.net/seo-friendly-url
در حالت دوم، برای صفحات بدون فرزند یا زیر مجموعه، ساختار سلسه مراتب گروه ها حذف می شود.خوبی حالت دوم، کوتاه شدن url است..وقتی هم کاربر وارد صفحه می شود، در وب سایت شما، به کمک نقشه سایت کاربر(Navigation) (اینکه کاربر اکنون کجای سایت است) ، به راحتی متوجه می شود، که صفحه ای که در حال مشاهده آن است در چه گروهی قرار دارد.بنابراین، هم ساختار قابل درک است، و هم google friendly بودن url ها رعایت شده است.
اما چه حالت هایی نامناسب است؟(با دانستن این که url ها نقش کمی در سئو دارند)
۱- استفاده از تاریخ انتشار مطلب در url .در این حالت، وقتی کاربر ببینید مطلب شما دو سال پیش منتشر شده است، ممکن است دیگر، روی آن در نتایج گوگل کلیک نکند.بنابراین CTR شما کاهش می یابد.کاربر قبل از اینکه مطلب شما را ببیند و به مفید بودن آن صرف نظر از تاریخ پی ببرد، از دست می رود!
۲-استفاده از Query String .(با علامت سوال بعد از آدرس صفحه شروع می شود ومتغیر های آن با & از هم جدا می شوند) از نظر گوگل و موتور های جستجو، هر صفحه با / از سایر صفحات تفکیک می شود.علامت سوال(؟) همیشه نشانه صفحه جدید نیست.برای مثال ساختار زیر مناسب نیست:
seorooz.net/shop/product?cat=clock&type=wall-clock
seorooz.net/shop/product?cat=موبایل
seorooz.net/shop/product?cat=pc
1
2
3
4
5
seorooz.net/shop/product?cat=clock&type=wall-clock
seorooz.net/shop/product?cat=موبایل
seorooz.net/shop/product?cat=pc
در دو مثال بالا، از نظر موتور جستجو فقط یک صفحه وجود دارد.برای مثال اول، یک صفحه product وجود دارد! زیرا علامت سوال، همیشه موجب نمایش صفحه جدید نمی شود.شما اگر اکنون همین صفحه آموزش بهترین ساختار url سئوروز را به شکل https://seorooz.net/best-url-structure?id=6 باز کنید، باز هم همین صفحه باز می شود.شما آزادانه می توانید با متغیر های دلخواهی که خود اختراع می کنید، همین صفحه را باز کنید.(مگر اینکه در کد، کاملا تعریف شود که چه query string هایی مجاز هستند).
بنابراین آدرس مناسب جایگزین query string، به شکل زیر است:
seorooz.net/shop/product/clock/wall-clock
seorooz.net/فروشگاه/محصولات/موبایل
seorooz.net/shop/product/pc
1
2
3
4
5
seorooz.net/shop/product/clock/wall-clock
seorooz.net/فروشگاه/محصولات/موبایل
seorooz.net/shop/product/pc
لازم به ذکر است برای ایجاد url های حاصل از جستجوی کاربر در سایت، به خصوص وقتی، جستجو، پیشرفته است، استفاده از query string پس از تفکیک صفحه با / توصیه می شود.برای مثال برای صفحه ای که حاصل از جستجوی محصولات موبایل با قاب مشکی هستند، ساختار زیر مناسب است:
seorooz.net/shop/product/mobile?frame=black
1
seorooz.net/shop/product/mobile?frame=black
در این حالت، تا صفحه mobile ، از query string استفاده نشده است.لذا موتور های جستجو، به خوبی می فهمند، که این صفحه فروش موبایل است.و query string ها نیز کمک می کنند، تا موتور جستجو متوجه شود، این متغیر ها در url ، مربوط به همین صفحه موبایل هستند.در حقیقت، استفاده از query string در این سطح، یعنی پس از اصلاح ساختار کل صفحات، روش صحیحی است.
پسوند صفحات
بسته به سیستم مدیریت محتوا وتنظیمات آن و برنامه نویسی وب سایت، url ها ممکن است به پس وند هایی همچون html, aspx ,asp,php,jsp و … ختم شوند:
seorooz.net/best-url.html
seorooz.net/best-url.php
seorooz.net/best-url.aspx
seorooz.net/best-url.jsp
1
2
3
4
seorooz.net/best-url.html
seorooz.net/best-url.php
seorooz.net/best-url.aspx
seorooz.net/best-url.jsp
وجود پسوند در انتهای آدرس ها اهمیت چندانی ندارد.اما به هر حال، حذف پس وند ها از url های سایت، کاربر پسند تر و شیک تر است.برای تغییر ساختار آدرس دهی برای زبان های PHP و ASP.NET به زودی آموزش هایی قرار داده می شود.در این آموزش فقط قصد معرفی ساختار مناسب url را از نظر سئو داریم.نه چگونگی تغییر ساختار url ها.سیستم های مدیریت محتوای آماده مانند وردپرس و جوملا و … نیز، به صورت پیشفرض یا با نصب افزونه، امکان تغییر ساختار url ها را دارند و نیازی به کد نویسی نیست.
تاثیر Ajax Base بودن و استفاده بیش از حد از JQuery
اگر معنی ajax و jquery را نمی دانید، آموزش کاملترین اصطلاحات سئو رامطالعه کنید.
وقتی صفحات شما Ajax base هست، طبیعتا url های شما هم به اندازه یک سایتی که Ajax Base نیست. تغییر نمی کنند.مثال در جستجو محصولات، دیگر آدرس صفحات تغییر نمی کند.از این رو، با یک آدرس، انواع محتوا، در سایت شما نمایش داده می شود.از نگاه سئو، Full Ajax بودن صفحات، صحیح نیست.زیرا صفحات شما و محتوای آنها توسط ربات های موتور های جستجو به طور کامل، قابل تشخیص نیستند.در حقیقت شما دیگر از آن طرف افتاده اید.گوگل و موتور جستجو را رها کردید و فقط به کاربر اهمیت می دهید.
راه حل مناسب برای استفاده از AJAX و در عین حال، seo friendly بودن سایت، استفاده از Ajax در سطوح بسیار پایین صفحات است.برای مثال، در لیست محصولات مرتبط با موبایل که آدرس بهینه شده و منحصر به فردی دارد، نمایش، خلاصه مشخصات هر محصول، وقتی موس روی محصول توقف می کند، با استفاده از jquery یا ajax ، می تواند مناسب باشد.به شرط آنکه، هر محصول هم قابل کلیک و به شکلی که یک url اختصاصی و محتوای مفصل به آن اختصاص داده شود.اگر اینطور عمل کنید، هم ظاهر بسیار زیبا و راحت و کاربر پسند دارید، هم از فناوری روز دنیا، برای وب سایت خود استفاده کردید، و هم seo friendly بودن وب سایت خود را حفظ کرده اید.
در عوض برای پنل کاربری داخل وب سایت که از دید موتور های جستجو مخفی است و مهم هم نیستند، و یا برای وب سایت هایی که اساسا، داخلی و سازمانی هستند و محتوای قابل انتشار ندارند، تا می توانید از Ajax و JQuery استفاده کنید!
لازم به ذکر است، گوگل اکنون، به درک نسبی مناسبی از javascript و css در سایت ها رسیده است.اما به هر حال، هنوز خیلی جای کار دارد تا یک ربات، به خوبی یک سایت Ajax Base را درک کند.لذا، حتی با هوشمندی نسبی گوگل نسبت به درک javascript ، باز هم، وب سایت های Ajax Base و سایت هایی که همه اجزای انها با Jquery نمایش داده می شود، Seo Friendly نیستند.
پاسخ به سوالات متداول درباره url مناسب و Google Friendly:
۱- آیا اگر کلمه کلیدی در url باشد ، رتبه بهتری می گیریم؟
نه لزوما! وجود کلمه کلیدی در url ف یک فاکتور ضعیف است.فاکتور مهم عنوان و محتوای صفحه است.اما به هر حال بهتر است کلمه کلیدی را در url بگنجانید.اگر هم این کار رانکردید، هیچ مشکلی نیست!
۲- این که url قابل فهم باشد، دقیقا یعنی چه؟
یعنی گوگل بتواند موضوع شما را با توجه به url تشخیص دهد(چه فارسی، چه ترجمه انگلیسی) .برای مثال کلمه “seo-friendly-url” به راحتی مشخص است، که به معنی url مناسب در سئوست.کاربر هم(حتی کاربر فارسی زبان) با یک نگاه، متوجه موضوع صفحه می شود.وقتی کاربر url را خیلی کوتاه و قابل فهم در گوگل می بیند، در ذهن کاربر ناخوداگاه باقی می ماند و بیشتر مجذوب می شود تا روی آن کلیک کند.در نتیجه به اندازه خیلی ضعیفی و به صورت غیر مستقیم، در دراز مدت در میزان افزایش CTR و برندینگ وب سایت شما، موثر است.
۳-آیا اگر کلمه کلیدی در url نباشد، سئو خیلی سخت می شود؟
خیر! به هیچ وجه سخت نمی شود!
۴-url های قبلی من در گوگل ایندکس شده است و الان تصمیم دارم، ساختار url هایم را عوض کنم.تکلیف ایندکس هایم چه می شود؟
اگر ایندکس های شما زیاد است و برای شما مقدور است که دستی وقت بگذارید و ۳۰۱ ریدایرکت به url های جدید بکنید، حتما این کار را انجام دهید.اگر هم فکر می کنید راهی هست و ساختار منظمی دارید ، به صورت گروهی با اعلام تغییرات در کد و تنظیمات وب سایت خود، حتما این کار را انجام دهید.در غیر این صورت اگر سایت پربازدیدی دارید و ورودی و رتبه گوگل شما بالاست، پیشنهاد می کنم اصلا ساختار آدرس دهی خود را تغییر ندهید!اما اگر ورودی و بازدید های شما مهم نیست، از خیر تغییر url های خود بگذرید و فقط url های جدید خود را از این به بعد، به درستی درج کنید.مواظب باشید تغییر url ها موجب از کار افتادن url های قبلی نشود و بتوانید آنها را ریدایرکت کنید.در غیر این صورت، همان مثل می شود که می گوید، آمدید ابرویش را درست کنید، چشمش را هم کور کردید!
۵- سایت من هم با / و هم بدون / بالا می آید.آیا به مشکل می خورم؟
خیر! نگران نباشید! گوگل به خوبی می داند که خیلی از وب سایت ها همینطور هستند و از نظر فنی، صاحبان وب سایت ها توانایی تغییر url ها یا حتی اطلاعاتی درباره ساختار url مناسب ندارند.اگر می توانید، رعایت کنید.در غیر این صورت بدون نگرانی، به کار خود ادامه دهید.
منبع:سئو روز
افزایش بازدید سایت
:: بازدید از این مطلب : 24
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0