صحبت های مهناز افشار درباره فرزندان
نوشته شده توسط : محسن

صحبت های مهناز افشار درباره فرزندان

به گزارش ایسنا، این بازیگر که به عنوانی سخنگوی پویش مردمی «بد سرپرست تنهاتر است» با این پویش همکاری دارد، اضافه کرد: حدود یکی دو سال پیش ویدئوهایی درباره‌ی آزار و اذیت کودکان توسط پدرها و مادرهایشان منتشر می‌شد و هر چه بیشتر این ویدئوها را در فضای مجازی دنبال می‌کردم، حالم بدتر می‌شد و حس می‌کردم اگر به این رویه ادامه بدهم، از تیمارستان سر در می‌آورم !

مهناز افشار

او که روز دوشنبه 11 مردادماه در نشست خبری این پویش در «نگارستان شهر» بوستان گفت‌وگو سخن می‌گفت، ادامه داد: استقبال از این ویدئوها نشان می‌داد که ما مرتب خشونت را می‌بینیم، اما کاری برایش انجام نمی‌دهیم.

افشار تاکید کرد: به عنوان یک شهروند ایرانی از دیدن این اتفاقات غمگین‌ می‌شوم و آنچه مطرح می‌کنم، به واسطه وظیفه شهروندی و بعد از آن وظیفه مادری است و از دیدگاه یک متخصص سخن نمی‌گویم.

بازیگر فیلم‌های «برف روی کاج‌ها» و «چه کسی امیر را کشت؟» خاطر نشان کرد: البته این مشکلات فقط به خانواده‌هایی که وضعیت بد اقتصادی دارند بر نمی‌گردد، بلکه گاهی بچه‌های خانواده‌های مرفه هم فقر عاطفی دارند. به همین دلیل بعد از این‌که پویش مردمی «بدسرپرست تنهاتر است» راه‌اندازی شد، خود من پیگیر شدم تا با آن همکاری کنم.

افشار با اشاره به فعالیت‌های این پویش افزود: این پویش بدون سروصدا و شو مسائل را پیگیری می‌کند. البته نیازمند حمایت جدی‌تری از سوی دولت و بخصوص مجلس هستیم تا در زمینه‌ی قانون‌گذاری به ما کمک کند تا بعد بتوانیم وارد بخش اجرایی بشویم.

بازیگر فیلم‌های «نهنگ عنبر» و «دلم می‌خواد» ابراز تاسف کرد: معضل بدسرپرستی همه‌ جای دنیا هست اما ما در برخورد با بچه‌ها، رویه‌ای برخلاف دین، فرهنگ و عاطفه ایرانی‌مان داریم.

افشار با تاکید بر این‌که برای حل مشکلات کودکان بد سرپرست فرهنگ‌سازی حتی نسبت به قانون مقدم‌تر است، اظهار کرد: نیازمند حمایت‌ رسانه‌ها، هنرمندان، اساتید، پزشکان و غیره هستیم. در وهله‌ی اول باید این فرهنگ را ایجاد کنیم که قرار نیست خانواده‌ها احساس کنند مالک بچه‌هایشان هستند.

او ادامه داد: تا زمانی که این احساس وجود داشته باشد قانون هم نمی‌تواند کاری از پیش ببرد، بنابراین خانواده‌ها باید متوجه شوند اگر در قبال بچه‌هایشان کوتاهی کنند یا از آنها سوء‌استفاده کنند، قانون جلویشان می‌ایستد و پدر و مادرها هم نمی‌توانند بگویند بچه من است و به کسی ربطی ندارد!

افشار گفت: حتی اگر بتوانیم یک نفر را نسبت به این معضل آگاه کنیم، قدم مثبتی برداشته‌ایم، ضمن این‌که هر یک از ما باید از خانه خودمان شروع کنیم.

این بازیگر افزود: پویش ما تا رسیدن به هدف و تصویب قوانین لازم و اصلاح قوانین موجود، به کار خود ادامه خواهد داد و امیدوارم مسوولان و بویژه مجلس ما را دلسرد نکنند.

وی درباره‌ی تاثیر فضای مجازی بر آگاه‌سازی نسبت به این معضل تاکید کرد: قطعا این فضا بسیار موثر است و از طریق آن اتفاقات بزرگی می‌تواند رخ دهد.

افشار درباره‌ی نحوه پرداختن به این موضوع در فیلم‌های سینمایی گفت: متاسفانه در این زمینه کم‌کاری داشته‌ایم در حالی که در سینما نیازمند قصه‌هایی هستیم که به صورت جذابی به این موضوع بپردازد. هیچ ایرادی هم ندارد اگر به یکسری از سینماگران حرفه‌ای سفارش ساخت فیلم بدهیم، زیرا باید آثاری با مضامین درست و جذاب برای مخاطب ساخته شود و در این زمینه سینماگران می‌توانند به صورت مالی هم حمایت کنند.

این بازیگر تاکید کرد: خود من نه فقط به عنوان بازیگر بلکه به عنوان یک شهروند از ساخت اینگونه فیلم‌ها حمایت خواهم کرد.

مهناز افشار در پایان صحبت‌اش ابراز امیدواری کرد: در سرزمین‌مان کودکانی با سواد، سالم و شاد داشته باشیم و همه از دیدنشان لذت ببریم.

در این نشست شهرام گیل‌آبادی که به نمایندگی از شهرداری با این پویش همکاری دارد، با ارائه‌ی توضیحاتی درباره این حرکت فرهنگی اجتماعی گفت: پویش ما کاملا مردمی است و جمعی از فعالان حوزه کودک گردهم آمده‌اند که مدتی پیش هم جشنواره فیلم شاپرک‌ها را با همکاری یکدیگر برگزار کردیم.

او اضافه کرد: با برگزاری این جشنواره متوجه شدیم در فضای قانونی، اجتماعی و فردی‌مان نواقصی وجود دارد که باعث می‌شود کودکان‌مان در میان افراد زیادی که زندگی می‌کنند، تنها بمانند.

رئیس مرکز ارتباطات وامور بین الملل شهرداری تهران با اشاره به این‌که 400 هنرمند و ورزشکار از این پویش حمایت کرده‌اند، درباره ضمانت اجرایی این حرکت، اظهار کرد: گروه‌های مرجع یعنی ورزشکاران و هنرمندان به این حرکت پیوسته‌اند و این بزرگ‌ترین ضمانت اجرایی ماست.

وی با بیان این‌که در تمام شهرهای بزرگ دنیا با مساله‌ی کودکان بدسرپرست روبه‌رو هستیم، خاطر نشان کرد: ما هم از فضای جهانی دور نیستیم. در کشور ما نیز وظایف قانونی در قبال کودکان تعریف شده، اما بسیاری از افراد از این وظایف بی‌خبرند .

او اضافه کرد: در آیین‌نامه پویش با 11 ارگان همکاری داریم و تاکنون نیز جلساتی را با مسوولان قوای سه‌گانه داشته‌ایم و بویژه خواستار حمایت دوستان مجلس هستیم.

گیل‌آبادی توضیح داد: جلسات خوبی با رییس کمیسیون اجتماعی مجلس و همچنین شورای شهر داشته‌ایم و فردا نیز با معاون قوه قضاییه گفت‌وگوی دیگری داریم و خوشبختانه تاکنون روال خوبی داشته‌ایم. ضمن این‌که برخی از هنرمندان اعلام آمادگی کرده‌اند تا با مسوولان گفت‌وگو کنند و حتی آقای پرویز پرستویی پیغام داده که حاضر است در گفت‌وگوهای حضوری، ما را همراهی کند و مجلس هم برای برگزاری جلسات مشترک با ما اعلام آمادگی کرده است.

او ابراز امیدواری کرد: این گفت‌وگوها به سرعت موجب شود در بخش قوانین به مصوبات لازم دست یابیم.

گیل‌آبادی با ابراز تاسف از سکوت قانون در برابر وضعیت بد سرپرست تصریح کرد: در فضای کودکان بی‌سرپرست وضعیت روشن‌تر است، اما در برخورد با معضل بدسرپرست سکوت قانونی داریم و کسی زیر بار مسوولیت‌اش نمی‌رود. البته در بعضی موارد ارگان‌هایی هستند که اجازه دارند بچه‌ها را از والدین بدسرپرست‌شان بگیرند، اما متاسفانه همین قانون هم اجرا نمی‌شود و حالا ما با دستگاه‌های مختلف هماهنگ کرده‌ایم تا پشتیبانی‌های جدی در این زمینه انجام شود و امیدواریم در گفت‌وگو با مجلس به سمتی برویم تا امکان لازم برای حمایت از این کودکان را داشته باشیم.

وی درباره‌ی تاثیر این اقدامات در حمایت بهتر از کودکان بدسرپرست، ادامه داد: فکر نکنید هیچ اتفاقی نمی‌افتد. در حال حاضر بسیاری از NGO های مردمی تلاش می‌کنند و نمی‌توانیم منکر زحماتشان شویم، همچنان که «طلوع بی‌نشان‌ها» 10 سال است درباره معضل کارتون‌خوابی فعالیت می‌کند، بنابراین دغدغه‌های فردی و اجتماعی بسیاری وجود دارد، اما برای پشتیبانی نیازمند اصلاح قوانین هستند و در این زمینه هنرمندان می‌توانند به عنوان پشتیبان آن NGO‌ها موثر باشند.

در این نشست مونیکا نادی – مشاور حقوقی این پویش – نیز گفت: در وهله اول باید فرهنگ جامعه را درست کنیم، چرا که آگاهی و آموزش حقوق کودکان نکته مهمی است و آنچنان که باید و شاید به آن توجه نشده است.

او درباره رسیدگی به معضل کودک‌آزاری توضیح داد: بهزیستی خط تلفنی با شماره تلفن 123 دارد و طبق قوانین هر شهروندی که شاهد کودک‌آزاری باشد باید این وضعیت را اطلاع دهد.

مشاور حقوقی این پویش افزود: ما حرکتی اجتماعی را آغاز کرده‌ایم و امیدواریم بتوانیم از تمام پتانسیل‌ها بهره‌مند شویم تا از این به بعد قوانین بهتری برای حمایت از کودکان بدسرپرست تصویب و اجرا شود.

نادی خاطر نشان کرد: کودکان، بی‌دفاع‌ترین قشر اجتماع هستند و هرچند در چند سال اخیر قوانینی به نفع آنان تصویب شده، اما همچنان این قوانین جامعیت کامل برای حمایت از همه کودکان را ندارد.

وی اضافه کرد: کودکان کمپین ما آسیب‌پذیرترین کودکانی هستند که گرچه هنوز بزهکار نیستند، اما در معرض آن قرار دارند. از سوی دیگر متاسفانه گرچه قوانینی برای خانواده‌های بدسرپرست داریم اما کافی نیست و ضمانت اجرایی آنها هم نتوانسته جنبه پیشگیرانه داشته باشد به همین دلیل امروزه نیازمند نگاه جدی‌تری به مسائل کودکان و افزایش آگاهی نسبت به حقوق آنان هستیم.

به گزارش ایسنا، در این نشست اعلام شد: روز پنج‌شنبه ساعت 19 جشنی برای علی کودک پنج ماهه‌ای برگزار می‌شود که قربانی کودک‌آزاری بوده و به حالت کما رفته است. از آنجا که این کودک پنج‌ ماهه سلامت‌اش را بازیافته، فعالان حاضر در این پویش روز پنج‌شنبه جشن سلامتی را برای این کودک در بوستان گفت‌وگو برگزار می‌کند.

تاکنون چهار صد هنرمند و ورزشکار به پویش مردمی «بد سرپرست تنهاتر است» پیوسته‌اند.

مهناز افشار





:: بازدید از این مطلب : 13
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 20 مرداد 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: