نوشته شده توسط : محسن

نوع رابطه پدر در رشــد رواني دختر موثر است

دختر ایرانی

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی خراسان‌جنوبی، گفت: روان‌شناسان معتقدند پدر هم به اندازه مادر برای رشد روانی کودکان بخصوص دختران مهم و با ارزش است.

سید محمدرضا سرفرازی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: از زمانی که پدرها نقش رئیس خانه را بازی می‌کردند، مدت زیادی نگذشته اما این روزها برخلاف آن روز و روزگار پدرها به فرزندان‌شان بسیار نزدیک‌تر شده‌اند.

دختر


وی افزود: روان‌شناسان معتقدند پدر هم به اندازه مادر برای رشد روانی کودکان مهم و با ارزش است و برقراری تعادل بین روابط این دو با فرزندان‌ می‌تواند از نظر روانی سبب رشد صحیح کودکان شود.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان، با اشاره به اینکه پدر نقش مهمی در شناسایی هویت جنسی کودک داشته در حالی که مادر سعی می‌کند با نقش حفاظتی فرزند را حفظ کند،  ادامه داد: پدر فرزندان را به سمت بیرون گرایش داده و در کنار، دادن حس اعتماد و امنیت به او اجازه شکستن محدودیت‌ها را می‌دهد.

سرافرازی تصریح کرد: پدر برای دختر بر خلاف پسرها نوعی «تایید» است و روابط بین آن دو به طور ناخودآگاه برای هر دو طرف اهمیت و برتری خاصی دارد.

وی بیان‌کرد: معمولا این رابطه که از همان ماه اول تولد آغاز می‌شود همیشه تعادل ندارد و گاهی یک رابطه بسیار نزدیک و عاطفی و گاهی یک رابطه با فاصله بین پدر و دختر شکل می‌گیرد.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان، با اشاره به اینکه گاهی نوع رابطه دختر و پدر به تاریخچه زندگی شخصی پدر باز می‌گردد، افزود: برخی مردان دوست دارند همان رابطه‌ای را با دخترشان ایجاد کنند که با مادرشان داشته‌اند و برخی دیگر عشقی را نثار او می‌کنند که نتوانسته‌اند تجربه کنند.

سرافرازی با تاکید بر اینکه باید پدر در ارتباط با دختر گذشته را رها کرده و سعی در زندگی در زمان حال کند، ادامه داد: برخی مردان از داشتن دختر خوشحال می‌شوند چون رابطه خوبی با پدر خود نداشته‌اند، برای این دسته از افراد داشتن پسر به معنی تبدیل شدن به همان پدری است که آنها در کودکی از او خرسند نبوده‌اند.

وی اظهارکرد: در حالی که داشتن دختر سبب می‌شود وزن تاریخ گذشته سبک‌تر شده و مرد بتواند رابطه جدیدی با فرزند خود ایجاد کند.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان، به گفته روانشناسان سن 3 تا 6 سالگی را سن عقده ادیپ عنوان کرد و گفت: عقده ادیپ به رابطه بین پسر و مادر اشاره دارد و معادل آن در رابطه بین دختر و پدر، عقده الکترا نامیده می‌شود.

سرافرازی ادامه داد: این مرحله، مرحله‌ای ساختاری برای رشد کودک است در صورتی که این مرحله به خوبی گذرانده شود و تعادلات هورمونی برقرار شود، دختر بچه قادر خواهد بود در سن بلوغ دوست‌دار جنس مذکر باشد.

وی یادآور شد: در واقع در این سن دختر عشقی را نسبت به مادر خود احساس می‌کند و فورا به حضور یک جدا کننده خود از مادرش یعنی پدر پی می‌برد.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان، تصریح کرد: پدر که از نظر او غریبه‌ای است که مادر را به سمت خود جلب کرده و او را ناراحت می‌کند چون عشق مادر نسبت به او را کاهش داده است.

سرافرازی بیان کرد: در این مرحله دختر در تضاد با مادر قرار گرفته و سعی می‌کند عشق پدر را به جای مادر به سمت خود جلب کند که در همین موقع است که متوجه می‌شود مادر او، همسر پدر و مورد علاقه اوست.

وی افزود: مهم‌ترین وظیفه پدر در این سن مقابله با دختر و روشن کردن این مسئله برای اوست که او جایگاه فرزندی دارد و نمی‌تواند جای همسر او باشد، در واقع در این مرحله ادیپ دختر ابتدا با از دست دادن عشق مادر و سپس پدر، بزرگ می‌شود.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان، با اشاره به اینکه پیروز شدن کودک برعقده ادیپ یا الکترا به نوع رفتار زوجین بستگی دارد، گفت: نقش مهم پدر جدا کردن دختر از مادر و پس از آن ارزش نهادن به او به عنوان دخترش است و دختر به پدری نیاز دارد که او را دوست داشته باشد و در ضمن با عشق ورزیدن به مادر به دختر بیاموزد که باید تبدیل به زنی دوست‌داشتنی توسط مرد در آینده شود.
سرافرازی خاطرنشان کرد: مردی که به همسرش اظهار عشق نمی‌کند این احساس را به دختر آموزش نداده و عشق را در آینده در او خفه می‌کند.

زن ایرانی





:: بازدید از این مطلب : 10
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 24 تير 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: