افزایش شیب فوت و طلاق و کاهش شیب ولادت و ازدواج
نوشته شده توسط : محسن

افزایش شیب فوت و طلاق و کاهش شیب ولادت و ازدواج

 ‌مدیرکل ثبت احوال هرمزگان ضمن تاکید بر تلاش و برنامه ریزی به منظور افزایش کمی و کیفی جمعیت، گفت: در حال حاضر شیب ولادت و ازدواج در کشور کاهش و شیب فوت و طلاق افزایش یافته است.

ازدواج

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خلیج فارس، مهدی عسکری زاده در همایش پویایی، بالندگی و جوانی جمعیت که با حضور جمعی از مسئولان استانی در سالن همایش های هتل هما بندرعباس برگزار شد، اظهار کرد: طبق پیش‌بینی‌ها جمعیت سالمندان کشور در سال 1405 به 7.4 درصد و در سال 1425 به 18 درصد می‌رسد و این بدین معنی است که از هر پنج نفر تا آن سال، یک نفر در کشور سالمند خواهد بود.

وی افزود: اگر بخواهیم افزایش کمی با افزایش کیفی جمعیت همراه باشد، لازم است چشم‌انداز روشنی برای وضعیت آینده تازه متولد شده‌ها از بعد سرمایه انسانی و به طور ویژه در حوزه‌های آموزش، سلامت، بهداشت و رفاه وجود داشته باشد.

عسکری زاده با بیان اینکه باید به درستی چالش‌های جمعیتی کشور را احصا و رصد کرد، گفت: باید بررسی کنیم که چه فرصت‌هایی برای مواجه با این چالش‌ها در اختیار داریم و چگونه می‌توانیم پنجره جمعیتی موجود در کشور که یک فرصت طلایی محسوب می‌شود را به صورت درست و صحیح مدیریت کنیم.

مدیرکل ثبت احوال هرمزگان خاطرنشان کرد: در کشورهای خارجی بخشی از مشکلات جمعیتی متاثر از سالمندی را با تکیه بر مهاجرت رفع کرده‌اند که این مولفه به دلیل شرایط خاص اجتماعی و فرهنگی ایران، میسر نیست.

وی اضافه کرد: در ثبت احوال با بهره‌گیری از توان و ظرفیت کارشناسی موجود، و ایجاد پایگاه اطلاعات جمعیت کشور، زمینه تولید، تحلیل و نشر آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت به صورت مکان‌محور و تمامی سطوح جغرافیایی فراهم شده است.

عسکری‌زاده تاکید کرد: این امر به منزله برداشتن یک گام مهم در راستای دستیابی به تعالی و پیشرفت ملی است، چرا که با این امکانات، آمار وقایع حیاتی به صورت منظم و مستمر و لحظه‌ای برای مسئولان و برنامه‌ریزان کشور قابل دسترس خواهد بود.



یک سوم جمعیت استان را جوانان تشکیل می‌دهند

‌مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری هرمزگان نیز دراین جلسه گفت: باتوجه به اینکه یک سوم جمعیت استان را جوانان تشکیل می‌دهند و هرمزگان میزبان مهاجران جوان جویای کار است، می‌توان از این ظرفیت در جهت پویایی و رشد و توسعه استان برپایه جمعیت استفاده کرد.

‌مرتضی محمودزاده در همایش پویایی ، بالندگی و جوانی جمعیت در بندرعباس اظهار کرد: باتوجه به اینکه توسعه شرق استان در دستورکار دولت است هم اکنون ظرفیت و زمینه در هرمزگان برای اجرای فرمایش و سیاست‌های ابلاغی جمعیتی مقام معظم رهبری جهت افزایش جمعیت فراهم است.

وی افزود: درحال حاضر تراکم جمعیتی شرق استان بسیار پایین است که این امر برای استانی که به پایتخت اقتصادی مشهور است، مناسب نیست.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری هرمزگان تصریح کرد: باتوجه به اینکه یک سوم جمعیت استان را جوانان تشکیل می دهند و هرمزگان میزبان مهاجران جوان جویای کار است، می‌توان از این ظرفیت درجهت پویایی و رشد و توسعه استان برپایه جمعیت استفاده کرد.

محمودزاده ادامه داد: با تبدیل شدن شرق استان به منطقه ویژه اقتصادی، افزایش جمعیت و بالابردن تراکم جمعیت در این منطقه مدنظر دولت تدبیر و امید قرار دارد.



سالمندی از چالش‌های اساسی پیش روی کشور در آینده است



امام جمعه موقت بندرعباس نیز در این جلسه با بیان اینکه سالمندی و کاهش موالید از جمله چالش‌های اساسی پیش روی کشور در آینده خواهد بود، گفت: برای جلوگیری از پیری جمعیت نیازمند تغییر و پوست‌اندازی اساسی هستیم.

‌حجت الاسلام سید عباس تقوی در همایش پویایی‌، بالندگی و جوانی جمعیت در بندرعباس، اضافه کرد: کاهش موالید در ایران اسلامی به حدی است که امروزه خیلی از موسسات بین‌المللی نیز اذعان دارند که ایران در کاهش رشد جمعیت کشوری پیشرو بوده است.

وی با بیان اینکه غرب برنامه‌های متمرکزی بر روی کاهش جمعیت کشورهای مسلمان دارد، افزود: اینها حتی اگر بتوانند پروژه‌های گسترده عقیم‌سازی را نیز در جهان اسلام به راه می‌اندازند.

امام جمعه موقت بندرعباس، با بیان اینکه نرخ باروری و موالید در ایران از بسیاری از کشورهای اروپایی کمتر است، گفت: در جامعه هنوز همتی برای تغییر نگاه در باب افزایش جمعیت به وقوع نپیوسته است.

حجت الاسلام تقوی اظهار کرد: این مهم که جمعیت و نرخ باروری استان هرمزگان در مقایسه با سایر استان‌های کشور خوب است، باید بیشتر مورد توجه مسئولان قرار گیرد و در این راه گام‌های لازم را در باب تقویت این امر و کیفی‌سازی هر چه بیشتر جمعیت بردارند.

ازدواج موقت





:: بازدید از این مطلب : 18
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 17 خرداد 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: